Saturday 26 January 2013

TAUBAT

Assalamualaikum muslimin wal muslimat .

Saya ini manusia . Ada akal dan perasaan . Alhamdulillah tubuh badan ini dipinjamkan dengan sempurna . Mampu untuk menggalas segala kewajipan . In shaa Allah . Namun kudrat perempuan tidak sekuat kudrat lelaki . Hawa dijadikan dari tulang rusuk kiri Adam ketika Adam sedang tidur . Ketika Adam terjaga , Adam mendapati bahawa Hawa sudah berada di sisi bagi mengubat kesepian ketika berada di dalam syurga . Kerana nafsu yang kuat melebihi dari iman , Adam dan Hawa dihantar ke muka bumi Allah ini kerana mereka melakukan apa yang dilarang Allah . Apa dosa mereka ? Mereka telah memakan buah dari pohon yang dilarang Allah . Mengapa mereka melakukan larangan Allah ? Iblis yang menghasut mereka . Lalu Adam dan Hawa memohon taubat kepada Allah . Allah menerima taubat mereka .

Apakah beza manusia sekarang dengan manusia zaman dahulu ? Pada pendapat saya tidak ada yang berbeza . Iman dan nafsu telah diberi . Tetapi bagaimana kita memelihara iman dan nafsu ? Senang sahaja . Kalian pernah tak dengar solat yang khusyuk dapat mencegah kemungkaran ? Ya benar ! Solat yang khusyuk dapat mencegah kemungkaran . Bila kita khusyuk atau menjaga ibadah kita dengan baik , kita dapat rasakan Allah berada dekat dengan kita . Allah tempat kita mengadu suka dan duka . Begitu juga dengan saya . Saya ada nikmat Islam . Bila dah lahir ke dunia ini , automatik saya sudah beragama Islam kerana keturunan ibu bapa saya menganuti agama yang sama . Sampai sekarang kat kad pengenalan tertera ISLAM . 

Saya pernah buat dosa . Iman tidak setebal mana . Tapi saya tahu Allah Maha Penyayang . Allah sayang saya . Allah beri saya peluang tebus balik dosa kecil dan dosa besar yang pernah saya buat . Mengumpat pun dosa besar tau ! Itu la yang saya buat dulu . Perempuan ini sangat lemah . Mudah untuk buat dosa . Tapi mudah jugak nak masuk syurga . Macam mana ? Jaga aurat , layan suami dengan baik , buat perintah Allah . Memang senang tapi kaum hawa yang menyukarkan . Tetapi kaum hawa adalah majoriti penghuni neraka . Astagfirullah . Sesungguhnya saya takut untuk hidup di dunia ini . Tetapi saya percaya kepada Allah . Saya pasti Allah akan jaga saya kalau saya selalu mencari Allah .



Sayangku ! Bertaubatlah kamu . Bila kamu bertaubat , kamu terasa kamu dipelihara . Percaya la . Cuba buat dengan seikhlas hati . Apa-apa pun sandarkan segala suka dan duka kamu kepada Allah s.w.t . Allah Maha Mendengar . Allah Maha Penyayang .

No comments:

Post a Comment