Monday 24 December 2012

Kelebihan Berilmu

Assalamualaikum ...

Firstly , saya ingin ucap ALHAMDULILLAH atas rasa syukur saya kepada Allah atas nikmat yang sedia ada ... saya dapat apa yang saya perlu dalam kehidupan saya ... tapi apa yang saya hendak belum dapat lagi ... kehendak manusia tak terbatas ... so jika kita nak gapai kehendak kita mesti la seiring dengan usaha kita , right ! apa yang perlu kita buat  ialah fikir positif tentang ALLAH ... bersangka baik dengan ALLAH ... insyaAllah hidup kita akan tenang :))

Saya mula mendapat pendidikan formal since i was 5 years .... saya ingat lagi even Friday , saya tetap nak pergi sekolah ... betapa rajinnya saya dulu ... hehe mak saya yang ceritakan zaman kanak-kanak saya ... banyak cerita yang lucu ... alhamdulillah semangat atau niat ingin menuntut ilme tak pernah pudar sampai sekarang ... Tapi tu la ... sekarang ni banyak sangat dugaan dan penghalang tegar seperti perkembangan teknologi (facebook , online game ) ... saya pun dah hanyut ... tapi syukur sangat2 .... berbekalkan buku motivasi yang mak bagi , saya bangun semula dari hanyutan teknologi .... menggunakan teknologi itu tidak salah ... tapi kita perlu pandang bagaimana kita menggunakan teknologi tu .... sebelum membuat sesuatu , better kita fikir the positive and negative effect .... 

Bagi saya , orang yang berilmu itu tidak dapat diperbodohkan ... tahat is why ada pepatah Arab menyatakan "Menuntutlah Ilmu Dari Buaian Hingga Ke Liang Lahad" dan "Menuntut Ilmu Hingga Ke Negeri China" .... apa yang penting jangan sesekali kita jahil tentang agama kita .... pentingnya ilmu dalam kehidupan kita ... kesan orang yang memiliki ilmu ni akan mempengaruh banyak aspek ... contohnya kemajuan diri , keluarga , bangsa dan negara ...

Sekarang ni cita-cita saya nak dapatkan Ijazah Sarjana dalam course ekonomi ... Mak saya nak sangat-sangat saya jadi lecturer ... In shaa Allah .... bergantung la kepada keadaan semasa ... Saya akan cuba seimbangkan ilmu dunia dan akhirat ...Ilmu dunia juga akan dikira di hari kebangkitan sana ... Moga Allah Memberkati ... 

WAHAI UMAT ISLAM , SARANANKU MENUNTUTLAH ILMU SEHINGGA AKHIR HAYATMU ... KAMU LAKUKAN SEPERTI RASULULLAH LAKUKAN .... JANGAN SESEKALI KAMU TERTIPU DENGAN SARANAN BARAT ... KAJILAH AL-QURAN ... BERDAMPINGLAH DENGAN ORANG YANG SOLEH DAN SOLEHAH ...IN SHAA ALLAH KAMU MENGERTI APA ITU ISLAM

SEKIAN....

No comments:

Post a Comment