Monday 11 March 2013

How To Use BB1M

Assalamualaikum...

As you know , Malaysia Government is very kind-hearted . BB1M is an acronym of BAUCER BUKU 1 MALAYSIA .... For your information, BB1M ialah perkara yang tercatat dalam bajet 2013 . Bajet 2013 ni membicarakan tentang belanjawan negara where gov will announced belanjawan untuk next year pada tahun sebelum . I mean pengumuman belanjawan negara bagi tahun 2013 akan diumumkan pada tahun 2012. So gov mudah untuk determine apakah pelaksanaan yang dicadangkan itu berjaya ? YOU SEE =))







Okay untuk 2013 , voucher yang diberikan berjumlah RM250 compared last year just RM200 . Alhamdulillah pemberian baucer kepada pelajar STPM , DIP, MATRIK, FOUNDATION, DEGREE ni banyak meringankan beban . Memang munirah bersyukur sangat . But, munirah hairan why some students nak sangat2 tukar baucer dengan wang ? Munirah takut student tu salah guna duit tu . Hai manusia-manusia ... Ibn Khathir berkata : Allah swt menegaskan bahawa cinta dunia telah menyibukkan kamu dari berusaha mencari bekal di akhirat . Dunia ini begitu melalaikanmu sehingga maut menjemputmu lalu engkau berada di dalam liang kubur dan menjadi penghuninya. Ingin munirah jelaskan di sini bahawa biar seteruk mana pun kita cari kemewahan dunia ini akhirnya kita mati dalam keadaan yang serba kekurangan . Hanya kain kapan berwarna putih menjadi pakaian, keranda sebagai alat pengangkutan , liang lahad sebagai rumah , binatang liar sebagai makanan kepada jasad yang berbuat jahat di dunia .

Okay dah lari tajuk . Sekarang kita U-turn . Bila kita dah dapat baucer tu , first sekali kita tulis nama dan i/c kat baucer . Make sure hati2 ye masa tulis nama dan i/c sebab baucer yang ada kesan liquid paper sama sekali tidak diterima. Second , tengok date line sah laku baucer tu .Yela takot pulak kita mengalami kerugian. Bulat besar-besar kat kalendar pada dateline tu. Baru la tak lupa...Third is kita pergi la kat mana-mana bookstore yang sudi terima baucer ni . Ingat ye tak semua bookstore terima baucer ni . 

5 keping baucer diberi di mana setiap keping berjumlah rm50.

jika anda berhajat untuk guna hanya rm50, anda dihadkan rm10 untuk stationary manakala rm40 untuk buku

rm10 untuk setiap keping baucer dihadkan hanya untuk stationary.

stationary tak wajib dibeli tap kalau nak beli mestilah tidak melebihi had

Hasani bookstore memberikan baucer percuma berjumlah rm5 untuk penggunaan baucer sebanyak rm50

Popular bookstore memberikan baucer percuma sebanyak rm20 untuk penggunaan baucer sebanyak rm150

2 comments:

  1. bestnyaaa dapat beli buku yang disuka... like3

    ReplyDelete
  2. Hehe tu la. Tapi kalo nk beli novel ada limitnya.

    ReplyDelete