Wednesday 9 January 2013

RESEARCH AND HOMEWORK

Assalamualaikum uollss...

The first time aku jejak kaki kat bumi smky bagaikan dunia ni tak keruan ... do you know why ? i scared to the school rules ... yela takut la pihak sekolah dah tighten the rules ... even dalam hati takut macam nak lari balik rumah tapi muka tetap cool bahhhh .... nanti jatuh la saham aku kalo aku buat muka scared masam-masam manis gitu .... but alhamdulillah the rules stay lagi macam last year ....

Opps lupa pulak aku nak introduce ... hello my name is munirah , just call me mun ... i am 19 years old for this year ... ouh nineteen ... still sweet and teenage ...i got the first education when i was 5 years old at PASTI ... now i further my study in economy course ... upper sixth former student okay ! economy officer to be ... insyaAllah ... okay simple sentence kan ... ayat budak standard 3 ... bhaha saja ja aku buat simple sentence .... 

okey sambung balik ... aku masuk kelas bagaikan rusa masuk kampung ... kau tau apa itu rusa masuk kampung ? terpinga-pinga you know ... i never blamed to my thought ...thought aku tak pernah salah ...betul la cikgu perli-perli aku , baru balik sarawak la katakan ... but never mind ... aku anggap itu satu tease ... jangan ambik hati sangat lah .... kelak kau yang depressed ... sapa yang susah ? if you can't handled the stress wisely , you are the hapless person ... 

buddies aku selalu cakap pasal PBS ... what is PBS ... PBS tu pentaksiran berasaskan sekolah where the sixth former student must doing research ... gila engkau ... aku tak faham apa-apa ... dah la kertas PBS aku tak dapat ... macam orang bengong you know ... tu la , next time , jangan ponteng sekolah ... terima la bahana dengan redha , bhaha ... 

homework bertimbun-timbun bagaikan gunung jerai ... ditambah pulak dengan research untuk every subject ... so aku kena pandai bahagikan masa untuk buat homework dengan research ... no more postponed ... rugi kau tau tak ... orang yang paling rugi ialah orang yang mensia-siakan waktu lapangnya .... aku tak nak la tergolong dalam golongan ni ... aku nak jadi golongan yang selalu mendapat keuntungan dan ganjaran ... aku pegang pada pepatah ni ... berenang-renang dahulu , berakit-rakit ketepian , bersakit-sakit dahulu , bersenang-senang kemudian ... if you trust , hold and apply pepatah ni , aku berani jamin kau tak rugi ... the most important is remember our Creator every seconds ... tak rugi kan kan kan ...

macam mana nak bahagikan masa dengan arif lagi bijaksana .... kalau cikgu bagi kerja , kau mesti siapkan dengan segera .... even ada masa terluang 5 minit , buat kerja kau ... tangan mesti jalan ... kalau tangan dan mulut sama-sama working , aku tak tau la apa jadinya ... kalau aku la kan tak keruan kalau sambil menyelam minum air ... gelong sat ... bila aku balik rumah , aku finished the homework A.S.A.P ... the rest kau boleh la nak buat research ... apa yang penting , KERJASAMA ... Ya , kerjasama itu penting ... tapi kat sini aku nak pressed pasal rehat ... rest jugak kan ... sleep and wake earlier ... O-two kecik , i mean oxygen gas yang mencukupi amat penting untuk human working ...lack of oo boleh buat kau low blood pressure ... okay ! air itu penting ... make sure kau pergi kerja ka sekolah ka mesti ada a bottle of air kosong bertapis ... ouh HAI-O Marketing merupakan company yang keluarkan satu benda yang dapat tapis air ... benda ? ouh sory vocab aku tak super duper ... aku akui ... eh hafiz pulak ... macam-macam la .... apa2 pun aku nak wish luck to myself .... semoga sukses dunia akhirat ...
DUNIA INI BAGAIKAN LADANG UNTUK KITA BERCUCUK TANAM , AKHIRAT TEMPAT UNTUK KITA MENUAI ...

note : skala ladang ialah melebihi 40 hektar ... tuan punya ladang ada yang agensi kerajaan (FELDA atau FELCRA) dan syarikat swasta seperti SIME DARBY ... modal untuk bina ladang boleh dapat dari pinjaman bank tempatan ... buruh ladang ramai ... ladang terletak di kawasan luar bandar iaitu di kawasan berbukit , tanah beralun dan bersaliran baik ... advantage tanah beralun adalah untuk memudahkan takungan air ... so tak terjadi la larian permukaan air yang mengakibatkan tanah terhakis dan runtuh...

Sekian dari saya ,

economy officer to be

No comments:

Post a Comment